Doç. Dr. Muzaffer AYDEMİR

Doç. Dr. Muzaffer AYDEMİR

BİLECİK’İN TURİZM YÖNETİMİ

BİLECİK’İN TURİZM YÖNETİMİ

Değerli okuyucularım önceki yazımızda Bilecik’in hak ettiği değere ulaşabilmesi için nasıl bir yöntem uygulanması gerektiğini yazmıştık. Stratejik yönetim olarak nitelendirdiğimiz olgu tüm ili kapsayan, kapsamlı, geleceğe dönük ve uzun vadeli bir yöntemdir. Ve bu yöntem ancak stratejik yönetim yeteneğine sahip vizyoner kişiler tarafından yapılabilir. Şimdi bu konunun alt başlığı olan ilimizin turizmini bir analiz edelim.

İlimiz için en uygun turizm çeşidi “Kent Turizmi”dir. Kent turizmi diğer turizm türlerinden ayıran şey, şehirlerin nispeten küçük bir alanda yüksek yoğunlukta çeşitli kültürel olanaklara sahip olması ve farklı turist türlerini çekmesidir. Dahası, turistlerin ilgi duyduğu çoğu cazibe ve olanak, öncelikli olarak turistler için tasarlanmamıştır. Aynen ilimizde olduğu gibi. Bilimsel çalışmalara baktığımızda, kent turizminin ortaya çıkmasının çeşitli nedenleri bulunmaktadır. İlk olarak, kentleşmenin şehirlerde yaşayan insanların şehirlerle ilişki kurma olasılığı daha yüksek ve diğer şehirleri ziyaret etmeye daha meyilli oluyorlar. İkincisi, şüphesiz düşük maliyetli taşıyıcıların yaygınlaşmasının şehir gezilerinin popülaritesini artırmasıdır. Üçüncüsü, yılda birkaç seyahat yapan nüfusun oranı artmasıdır. Böylece yılda sadece bir ana tatil yapmak yerine daha kısa süreli tatillerin sayısının artması yönünde bir eğilimin ortaya çıkmıştır. Dördüncüsü, seyahat döngüsü sırasında internet tabanlı hizmetlerin artan kullanılabilirliği ve yaygınlaşmasıdır. Bu sayede, bilgiye kolayca erişilebilir ve çevrimiçi rezervasyon yapmanın kolaylığı ve bir varış noktasındayken çok çeşitli bilgilere erişebilme, şehir turizmini büyük ölçüde kolaylaştırmıştır. Son olarak, insanların şehirleri turistik yerler olarak algıları değişmesidir. Günümüzde, gezginler artık bir şehri yalnızca bir giriş, çıkış veya geçiş noktası olarak görmüyor, aynı zamanda kendi başına bir varış noktası olarak görüyor.

Kent turizmi örnek alınacak en iyi örnek yanımızda durmaktadır. Eskişehir yıllardır vizyoner bir yerel yöneticinin yaptıklarının meyvelerini yemeye devam ediyor. Bilecik ile karşılaştırıldığında çok büyük bir potansiyele sahip olmasa da böylesi bir sonucu yakalamak ancak örnek bir yönetim yeteneği ile olabilirdi. Bunların tamamı Bilecik için de geçerlidir. Söz konusu özelliklere yeni ve eşsiz bir ilave yapılabilir. Meydanın ulusal ve uluslararası gücü.

Bilecik’in turizm açısından diğer illere üstünlüğü yakın tarihte ortaya çıktı. Hatta bu üstünlük öylesine etki yarattı ki sınırları ülkemizi aşıp dünyaya yayıldı. Şüphesiz Türk dizileri içerisinde dünyada en etkili olanlar Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk yıllarına ait olanlardır. Bu dizilerin yarattığı etki ile birçok ilden düzenlenen düzenli turlar yanında bireysel olarak birçok aile ilimizi ve ilçelerini ziyaret etmektedir.

İlimizi yılda yaklaşık 1.2 milyon kişi ziyaret etmektedir. Bu rakam bazı kaynaklarda 1.5 milyon olarak ifade edilmektedir. İlimize gelen ziyaretçilerin 200.000 yabancı veya beyaz yakalılardan oluşmaktadır. İlimizde farklı özelliklere sahip birçok destinasyon olmasına rağmen anılan gündelik misafirler dışında yer alan bu büyük ve üst gelir grubundaki ziyaretçiler çok kısa sürede ilimizden ayrılmak zorunda kalmaktadırlar. Basitten başlayarak bunun sebeplerini düşündüğümüzde akla ilk gelen ilimizin yatak kapasitesidir. TÜİK raporlarına göre 2023 yılında; Tesise geliş sayısı/Vatandaş 114339, Geceleme sayısı/Toplam 239691 ve Geceleme sayısı/Yabancı 8202 kişidir. Yıl bazına güne böldüğümüzde sayının yok hükmünde olduğu görülecektir. İkinci olarak böylesi bir kite için özellikli tesis ve örgütsel yapılar gerekmektedir. Maalesef ilimizde kapsamlı bir turizm organizasyonu yapabilecek işletmeler bulunmamaktadır. Günlük ve bireysel faaliyetlerin ötesine geçebilmek için bu konuda yetkin STK ve örgütlerle derhal çalışılmaya başlanmalıdır. Böylesi bir pazar uygun çalışmalar yapıldığında ilimiz birçok turizmcinin ilgisini çekecektir. Son olarak ne yapılmalı diye düşündüğümüze yanıt son derece basittir. İyi bir aşçı bulmak. Yani vizyoner yöneticiler topluluğudur. Unun, yağın ve şekerin en hası masada ama ortada helva yapacak yetkinlikte bir ekip yok. Üzücü olan büyük ve kaliteli müşteri kitlesi kapıda helva helva diye bağırıyor.

Değerli okuyucularım sizin de fark ettiğiniz gibi konuları belli bir hacim ve düzeyde özetleyerek yazmaya çalışıyorum. Çok kapsamlı konuları bir sayfaya sığdırabilmek oldukça zorlayıcı. Bu kapsamda ilimizin turizm konusunu ancak bu kadar özetleyebildim. Bunları yazarken hiçbir şey yapılmıyor zannedilmesin. Bize yardımlarını hiçbir zaman esirgemeyen İl Kültür Müdürümüz Serkan Bey’i uzun zamandır tanıyorum. Kendisi kovandaki ana arı gibi gayret göstermektedir. Ama birkaç çiçekle bahar gelmez. Yeni bir konuda görüşmek dileğiyle


Bu yazı toplam 321 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Doç. Dr. Muzaffer AYDEMİR Arşivi
SON YAZILAR